Info voor docenten

De verkenningen op deze website kunnen worden gebruikt als een soort ‘showcases’ die leerlingen demonstreren hoe je vanuit een specifieke onderzoeksdoelstelling (een vraag) een eigen taalonderzoekje kunt opzetten met behulp van een concrete tool of database. 

Elke verkenning bevat een mini-taalonderzoekje waarin we een ‘authentieke’ casus presenteren en leerlingen iets laten uitzoeken over die casus in verschillende stappen. We nemen leerlingen bij de hand door ze duidelijk wegwijs te maken in de materie en de betreffende database of tool, maar we dagen ze ook uit om zelf na te denken via een aantal vragen, zoekopdrachtjes of korte, creatieve schrijftaken.  

De drie stappen van elke verkenning bestaan telkens uit 1) kennismaken, 2) verdiepen, en 3) toepassen. Per verkenning is er een docentenhandleiding beschikbaar met daarin een korte beschrijving van het onderwerp, informatie over de leerdoelen, opzet en benodigde materialen, en een antwoordmodel. De docentenhandleidingen zijn beschikbaar via onderstaande downloadbuttons.